Lotteritillstånd
Er förening kan få in pengar med hjälp av lotterier. För att ordna ett lotteri behöver ni ett tillstånd.
![En närbild på en mängd färgglada lotter.](/images/200.792217861699f364800125c0/1553681872409/Lotteri.jpg)
Bra att veta
Kommunen ansvarar endast för registreringslotterier. För alla andra tillstånd ansvarar Spelinspektionen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Om lotterna kostar mer än sju kronor styck eller om ni säljer lotter till allmänheten behöver ni tillstånd.
- Med lotteri menas att slumpen avgör vem som vinner lotteriets priser.
- Om en tävling avgörs genom prestation, till exempel genom att skriva bäst slogan eller genom kunskapsfrågor, är det inte något lotteri.
Ni ska vara en ideell förening eller ett registrerat trossamfund som:
- enligt stadgarna har en huvudsaklig verksamhet som är nyttig för samhället
- är öppen för alla
- behöver intäkter till er verksamhet
En registrering av lotterier gäller i högst högst fem år. Vi har rätt att ställa krav på hur lotterna ser ut.
Som ideell förening behöver ni inte ha tillstånd om lotteriet sker i samband med en tillställning inom ett avgränsat område, till exempel en tävling eller avslutningsmiddag.
Även andra än föreningar kan ordna lotterier utan tillstånd, till exempel i samband med mässor eller marknader. Då är kravet att insatserna och vinsterna ska vara låga och att man bara kan vinna varor eller tjänster.
Följande handlingar ska skickas med i ansökan:
- protokollsutdrag med föreningens beslut om att ansöka om registrering av lotteri enligt spellagen 6:9, med en omsättning av 33⅓ prisbasbelopp under en femårsperiod
- uppgifter om vem som utsetts till lotteriföreståndare
- föreningens senaste verksamhetsberättelse och ekonomiska redovisning
- föreningens stadgar
Tillståndet gäller i fem år och kostar 300 kronor. Betalas till bankgironummer 361-2843.
- Lotterier som godkänts av kommunen ska alltid redovisas till oss.
- Ni som förening ska utse en person som är ansvarig för lotteriet, och som bland annat skickar in lotteriredovisningen till oss. Det är lotteriföreståndarens uppgift att redovisa lotteriet för vår kontrollant.
- Vi tar ut ett kontrollantarvode om 3 procent av lotteriets omsättning.
- Ni ska redovisa till oss inom en månad efter att lotteriet är avslutat.
E-post: vansbro.kommun@vansbro.se
Postadress:
Vansbro kommun
Norra Allégatan 30
786 31 Vansbro
När er förening är registrerad hos oss gäller följande krav för lotterier:
- ni får arrangera lotterier för högst 33⅓ prisbasbelopp under en femårsperiod. År 2019 är prisbasbeloppet 46 500 kronor
- lotteriet får endast hållas inom Vansbro kommun
- lotteriet får inte hållas från en fast försäljningsplats eller ett serviceföretag
- vinsterna ska anges på lotterna, lottlistorna eller på den plats där lotterna säljs
- det ska finnas en kontaktperson för lotteriet
- Värdet av en kontant vinst i ett registreringslotteri får som högst vara ett prisbasbelopp (46 500 kronor, år 2019).
- Det totala vinstvärdet ska motsvara minst 35 procent och högst 50 procent av de pengar ni får in på försäljningen av lotterna, det vill säga insatsen.
- Värdet av insatserna i registreringslotterier får uppgå till högst 33⅓ prisbasbelopp under en femårsperiod.